Η ηλεκτροκίνηση είναι ο νέος όρος που μπήκε πρόσφατα στη ζωή μας, παλαιότερα ως η νέα τεχνολογία που θα έρθει κάποια στιγμή στο μέλλον και πλέον ως μια ακόμη επιλογή για τον καταναλωτή, διαθέσιμη άμεσα και μάλιστα με ειδικά κίνητρα αγοράς. Έως το 2030 θα κυκλοφορούν στους δρόμους παγκοσμίως περισσότερα από 100 εκατ. Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα (ΗΑ), σήμερα κυκλοφορούν μόλις 7εκατ. Αυτή η τεράστια αύξηση έχει την εξήγησή της, καθώς τόσο οι κατασκευαστές στην προσπάθειά τους να αποφύγουν ποινές σχετιζόμενες με τους ρύπους όσο και οι καταναλωτές για τις φορολογικές ελαφρύνσεις που θεσμοθετούνται από τις κυβερνήσεις, στρέφονται μαζικά προς αυτά.
Τα σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα χωρίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες – τα BEV (Battery Electric Vehicles, μόνο με ηλεκτροκινητήρα), τα PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles, κινητήρας εσωτερικής καύσεως και ηλεκτροκινητήρας με δυνατότητα φόρτισης), τα HEV (Hybrid Electric Vehicles, κινητήρας εσωτερικής καύσεως και ηλεκτροκινητήρας χωρίς δυνατότητα φόρτισης) και πλέον πρέπει να προσθέσουμε και τα FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) όπου ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από κυψέλες Υδρογόνου και Οξυγόνου. Τα BEV σήμερα αποτελούν τα 2/3 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους ενώ μόνο το 2018 συνολικά ξεπέρασαν τα 2 εκατ. οι νέες πωλήσεις με κύριες αγορές την Κίνα και τις ΗΠΑ, φτάνοντας σε ποσοστό το 2,2% παγκοσμίως. Οι ρύποι που οφείλονται στην παραγωγή και κίνηση των ΗΑ είναι από 17% έως 30% χαμηλότεροι αυτών των συμβατικών, ενώ με την αναμενόμενη αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας οι ρύποι αυτοί θα μειωθούν έως και 73% έως το 2050.
Η δραστική αυτή αλλαγή όμως έχει και σημαντικές επιπτώσεις σε όλο το οικοσύστημα του αυτοκινήτου. Πλέον ο βασικός παράγοντας αξιολόγησης ενός αυτοκινήτου παύει να είναι η ιπποδύναμη και τη θέση της παίρνει η αυτονομία, καθώς αυτό επιβάλλεται από τα σχετικά κόστη. Το κόστος ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης σήμερα είναι κατά μέσο όρο €10.000, ενώ ενός ηλεκτροκινητήρα λιγότερο από τα μισά, αντίθετα το κόστος μιας μπαταρίας σήμερα ανέρχεται σε περίπου €20.000. Αυτή η σημαντική αλλαγή στην αξιολόγηση του αυτοκινήτου του μέλλοντος αλλάζει τις ισορροπίες, οι παραδοσιακές Αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες για χρόνια επένδυαν στο πλεονέκτημα της βελτιστο- ποίησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, βλέπουν τώρα νέους μικρούς κατασκευαστές (κυρίως από την Ανατολή) να εμφανίζονται μαζικά προσφέροντας λύσεις (με τους απλούστερους στην κατασκευή και στην εξέλιξη) ηλεκτροκινητήρες, ενώ παράλληλα οι εταιρείες παραγωγής μπαταριών εξελίσσονται σε βασικούς παράγοντες του παιχνιδιού.

Τα ΗΑ φέρνουν και προκλήσεις
Όσον αφορά το ίδιο το όχημα, τρεις είναι οι παράγοντες που επηρεάζονται ασφαλιστικά από την τεχνολογία αυτή: η συμπεριφορά του κατά το ατύχημα, οι μέθοδοι επισκευής και τα κόστη των ανταλλακτικών λόγω της χρήσης νέων υλικών.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα ΗΑ εμφανίζουν σημαντικά μειωμένη συχνότητα ατυχημάτων σε σχέση με τα συμβατικά, η σφοδρότητα όμως της ζημιάς (μέσο κόστος) είναι αυξημένη. Αυτό ενισχύεται περισσότερο από το γεγονός ότι, τουλάχιστον σήμερα, σε μια σοβαρή ζημιά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να επισκευασθεί από ειδικό εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Παρ’ όλα αυτά οι ζημιές που σχετίζονται με εξαρτήματα υψηλής τάσης είναι σπάνιες καθώς προστατεύονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ειδικά πλαίσια αυτών των οχημάτων.
Σχετικά με τη συχνότητα πυρκαγιάς από ατύχημα, αντίθετα από τις σχετικές αναφορές για ατυχήματα που αφορούν ΗΑ στον τύπο, αυτή είναι σημαντικά μικρότερη των συμβατικών αυτοκινήτων. Η ανάγκη για φορτιστές υψηλής τάσης σε κοινόχρηστους χώρους αλλά και οικίες, αυξάνουν τον κίνδυνο για πυρκαγιές και εκρήξεις ειδικά σε περιπτώσεις φόρτισης μεγάλου αριθμού οχημάτων σε υπόγειους χώρους στάθμευσης. Τέλος υπάρχει και το θέμα του Cyber Risk. Η σύγχρονη τεχνολογία αυτών των οχημάτων η οποία βασίζεται σε πολύπλοκα λογισμικά, αισθητήρες, τεχνητή νοημοσύνη κ.λπ. τα καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτα σε κακόβουλες επιθέσεις και σε ιούς.
Κλείνοντας, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η Ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει. Έχοντας πλέον ξεπεράσει τις «παιδικές ασθένειες» είναι ασφαλής, ενώ μέσω και των σημαντικών κινήτρων της πολιτείας, είναι προσιτή και στη χώρα μας. Για τον ασφαλιστικό χώρο, παρόλο που οι διαφορές στον κίνδυνο από τη χρήση τους είναι μικρές συγκριτικά με τα συμβατικά αυτοκίνητα και μάλλον προς τη θετική κατεύθυνση, τα ΗΑ φέρνουν νέες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για το σχεδιασμό νέων εξειδικευμένων ασφαλιστικών προγραμμάτων που θα καλύπτουν τη χρήση τους.
Νέες Αυτοκινητοβιομηχανίες (StartUps) Ηλεκτρικών Οχημάτων:

Κύριοι Κατασκευαστές μπαταριών:
