Συνώνυμη της επένδυσης χαρακτηρίζει την ασφάλιση ο Προέδρος του Πράσινου Ταμείου, Στάθης Σταθόπουλος, σε συνέντευξή του στο BRT, τονίζοντας ότι η ιδιωτική ασφάλιση αποτελεί σημαντικό πυλώνα της αγοράς και είναι από τη φύση της επένδυση στη ζωή μας. Ο κ. Σταθόπουλος εξηγεί επίσης πώς θα υλοποιηθεί το Πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης της χώρας, περιγράφει το βαθμό εξοικείωσης της εγχώριας αγοράς με την κυκλική οικονομία, ενώ αναφέρεται και στο Εθνικό Σχέδιο για τη μετάβαση της Ελλάδας στην ηλεκτροκίνηση.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα του Ταμείου για την απολιγνιτοποίηση της χώρας;
H απολιγνιτοποίηση της χώρας είναι μια απόφαση που έχει ληφθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και έχει ορίζοντα υλοποίησης έως το 2028. Πρόκειται για μια γενναία απόφαση που όχι μόνο έχει εξαγγελθεί, αλλά και ήδη έχει εκπονηθεί το σχέδιο για την υλοποίησή της – ο Υπουργός κ. Χατζηδάκης εργάστηκε από την πρώτη στιγμή γι’ αυτό. Πρόκειται για το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Η απεξάρτηση από το ρυπογόνο λιγνίτη είναι προς το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών και το σχέδιο αυτό θα αποτελέσει θεμέλιο για μια νέα ζωή σε αυτές τις δύο περιοχές, με ένα καινούργιο παραγωγικό μοντέλο, με νέες δουλειές και καλύτερες προοπτικές για όλους. Μέρος αυτού του σχεδίου χρηματοδοτείται ήδη από το Πράσινο Ταμείο, με ειδικό πρόγραμμα 7 αξόνων, το οποίο καλείται να συμβάλει στην επιτυχία του συγκεκριμένου project που θα αλλάξει την ενεργειακή εικόνα της Ελλάδας σε διεθνές επίπεδο. Αισθανόμαστε ως ιστορικό το ρόλο μας. Με το σχέδιο αυτό η χώρα μας θα αποκτήσει πράσινο «διαβατήριο»!
Ποιοι κλάδοι της οικονομίας και ποιες περιοχές θα πρέπει να ενισχυθούν περισσότερο;
Το αναπτυξιακό σχέδιο προβλέπει επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στη Δυτική Μακεδονία, στις Π.Ε. Κοζάνης και Φλώρινας και τη Μεγαλόπολη και σε τομείς όπως: της πράσινης ενέργειας, της έξυπνης γεωργίας, του βιώσιμου τουρισμού, της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας, της ψηφιακής οικονομίας και της εκπαίδευσης. Προκηρύξαμε ήδη 4 προσκλήσεις για το σκοπό αυτόν και ετοιμάζουμε άλλες τόσες. Με τη γενική εποπτεία του Συντονιστή κ. Μουσουρούλη, σε χρόνο ρεκόρ, μικρότερο του διμήνου, ολοκληρώθηκαν από το Πράσινο Ταμείο οι υποβολές, τεχνικές συνεννοήσεις, αξιολογήσεις και εντάξεις όλων ανεξαιρέτως των αρχικά δικαιούχων Δήμων στις δύο πρώτες προσκλήσεις μας για τα Σχέδια Δράσης για την Ενέργεια και το Κλίμα και την Κυκλική Οικονομία που εκδόθηκαν από το Ταμείο μας στις αρχές Ιουλίου.
Παράλληλα με υπογραφή νέας Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό κ. Χατζηδάκη επεκτείνονται οι τελικοί δικαιούχοι σε τέσσερις ακόμη δήμους της Κοζάνης και Φλώρινας. Σε τοπικό επίπεδο διεξάγεται ένας εξαντλητικός διάλογος, λαμβάνονται αρκετά σοβαρά οι απόψεις των τοπικών κοινωνιών και όπου χρειάζεται γίνονται διορθωτικές παρεμβάσεις. Όπως αναφέρεται και στην ονομασία του το σχέδιο θέλουμε να είναι δίκαιο.
Πόσο εξοικειωμένη είναι η ελληνική αγορά με την έννοια της κυκλικής οικονομίας;
Αρχίζει να εξοικειώνεται και φιλοδοξούμε με τις πολιτικές μας να εξοικειωθεί ακόμη περισσότερο. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να συνεχίσει να αναπτύσσεται η κοινωνία μας και να εξασφαλίζεται η επάρκεια φυσικών πόρων, η σταθερότητα και η διάρκεια, είναι να ακολουθήσει ένα νέο οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης που θα περιορίζει τα απόβλητα, αλλά και θα μειώνει την ανάγκη για νέους πόρους που πρέπει να αντληθούν με μεγάλο οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος. Συνεπώς, η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας αποτελεί μονόδρομο για το μέλλον. Η στροφή της κυβέρνησης προς τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι δεδομένη για τη χώρα μας και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και, φυσικά, το Πράσινο Ταμείο, το οποίο φιλοδοξούμε να αποτελέσει σημαντικό μοχλό προς αυτή την κατεύθυνση.
Αυτό δεν σημαίνει ότι μένουμε πίσω στα πιο «παραδοσιακά» αντικείμενα αστικών αναπλάσεων του Ταμείου. Ήδη μέσω 26 διαφορετικών προγραμμάτων έχουμε ξεκινήσει τη χρηματοδότηση εκατοντάδων έργων σε όλη την Ελλάδα με δικαιούχους όλους τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ανεξάρτητες οργανώσεις. Στους πρώτους 10 μήνες της νέας διοίκησης έχουμε καταφέρει να τριπλασιάσουμε τα ενταγμένα έργα τα οποία σήμερα αγγίζουν τα 71.000.000 ευρώ και να δωδεκαπλασιάσουμε τις πληρωμές τους.
Πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν οι ενεργειακές κοινότητες;
Στην απολιγνιτοποίηση δεν κάνουμε διακοπές! Οι ενεργειακές κοινότητες αφορούν ένα μέρος από τη χρηματοδότηση πράσινων έργων στις λιγνιτικές πόλεις συνολικού ύψους 31,4 εκατομμυρίων ευρώ για φέτος. Το ίδιο πλαίσιο στηρίζει και το Πιλοτικό Πρόγραμμα Κυκλικής Διαχείρισης αστικών υγρών αποβλήτων στις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης και Φλώρινας, το Επιχειρηματικό Πάρκο Μεγαλόπολης, τα σχέδια δράσης για την κυκλική οικονομία, το πρόγραμμα στήριξης και ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την ανάπτυξη εξειδικευμένης ζώνης καινοτομίας στη Δυτική Μακεδονία για καθαρή ενέργεια και περιβαλλοντικές τεχνολογίες και τα σχέδια δράσης για την αειφόρο ενέργεια και το κλίμα. Το Πρόγραμμα για τις ενεργειακές κοινότητες θα υποστηρίξει την ανάπτυξη ενεργειακών έργων ΑΠΕ μέσω και της χρήσης εξειδικευμένων χρηματοδοτικών εργαλείων, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατοίκους των λιγνιτικών περιοχών να έχουν ένα πρόσθετο εισόδημα. Ταυτόχρονα, εντείνει τη συνεργασία μας με το ΚΑΠΕ, που ήδη ξεκινά με δική μας χρηματοδότηση τη σύνταξη του πρώτου σχετικού τεχνικού οδηγού.
Πώς θα περιγράφατε το ρόλο της ιδιωτικής ασφάλισης στην ενεργειακή αγορά και τις δρομολογούμενες επενδύσεις μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα;
Η ασφάλιση, δημόσια ή ιδιωτική, είναι συνώνυμη της επένδυσης. Θέτει ως προϋπόθεση τη σωστή συνεργασία πολιτείας και ιδιωτικού τομέα, εστιάζει στην υιοθέτηση εφαρμοσμένων ευρωπαϊκών πρακτικών και την προσαρμογή τους στα ελληνικά δεδομένα. Η ιδιωτική ασφάλιση είναι σημαντικός πυλώνας της αγοράς και είναι από τη φύση της επένδυση στη ζωή μας, όταν είναι εφικτή. Η πρόκληση της μείωσης των συνεπειών της Κλιματικής Αλλαγής είναι εδώ. Οι συχνές, δυστυχώς, εκδηλώσεις τους με φυσικές καταστροφές επιβεβαιώνουν τόσο το δεδομένο αυτό, όσο και τη χρησιμότητα του ρόλου της.
Πόσο γρήγορα θα « τρέξει» η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα μετά και τα κίνητρα που θεσπίσθηκαν για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων;
Στόχος της Κυβέρνησης είναι έως το 2030, ένα στα τρία αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικά. Γι’ αυτόν το λόγο υπάρχει το Εθνικό Σχέδιο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση που αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της Κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου υπογράφηκε η «Πράσινη Συμφωνία» μεταξύ 19 φορέων η οποία θέτει τις υποχρεώσεις του κάθε φορέα ώστε να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.
Το Πράσινο Ταμείο αποφάσισε να μπει και σε αυτό τον τομέα. Μπήκαμε στην «πρίζα», ας μου επιτραπεί να πω. Σχεδιάζουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μελετών για τους Δήμους της χώρας, ώστε να αποκτήσουν Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, τα λεγόμενα ΣΦΗΟ. Καλύπτουμε τις ανάγκες των Δήμων της χώρας που αναζητούσαν σχετικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Μέσα στο προσεχές δίμηνο θα είμαστε έτοιμοι, σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, αυτή άλλωστε είναι η οδηγία του Υπουργού κ. Χατζηδάκη. Δουλεύουμε προς την κατεύθυνση της ταχύτερης δυνατής εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης στις δημοτικές συγκοινωνίες, αλλά και στα ιδιωτικής χρήσης οχήματα.