Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά είναι περίπλοκη για την Εμπορική Πίστωση και τις πρακτικές διαχείρισης του Πιστωτικού Κινδύνου από εμπορικές συναλλαγές. Οι μεγάλες εταιρείες που παρέχουν ασφάλιση πιστώσεων, προβλέπουν αύξηση 2,1% στις αφερεγγυότητες στη Δυτική Ευρώπη φέτος, σε σύγκριση με πτώση 0,2% το 2019. Την ώρα μάλιστα που αυξάνεται η αφερεγγυότητα μεταξύ των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού, με την απόσυρση κάλυψης οι εταιρείες διστάζουν να αγοράζουν και να πωλούν αγαθά ή υπηρεσίες.
Ο τομέας ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων ανέρχεται σε 11 δισ. δολάρια και έχει μεγαλύτερη έκθεση στην Ευρώπη από ό,τι στην Ασία, όπου ξεκίνησε η πανδημία των κορωνοϊών και όπου οι ασφαλιστές είχαν αποσύρει τη συγκεκριμένη κάλυψη. Όπως στην οικονομική κρίση του 2009 έτσι και τώρα όταν αυξάνονται οι κίνδυνοι πτώχευσης, οι ασφαλιστές πιστώσεων τείνουν να μειώνουν την κάλυψη για μελλοντικές πωλήσεις σε χώρες που πλήττονται περισσότερο. Η Διεθνής Ένωση Ασφαλίσεων και Ασφάλισης Πιστώσεων (ICISA), δήλωσε ότι η Ευρώπη στερείται συντονισμού όσον αφορά τη στήριξη εταιρειών με εξαγωγικό προσανατολισμό, με κάθε χώρα να έχει τη δική της προσέγγιση, κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για όσο το δυνατόν ένα ενιαίο σύστημα.
Η Ασφάλιση Πιστώσεων είναι σημαντική, αφού βοηθά τις επιχειρήσεις να περιορίσουν τον κίνδυνο επισφαλειών, να προστατεύσουν τη μελλοντική ταμειακή ρευστότητα και την καθαρή κερδοφορία τους. Το ύψος των απαιτήσεων σε όλη την Ευρώπη πριν την κρίση, ανέρχονταν σε περίπου 200 δισ. ευρώ. Η καθυστέρηση πληρωμής ήταν πάντα μια απειλή για τις εταιρείες και αναμένεται να επιδεινωθεί από την πανδημική κρίση.
Η εμπορική πίστωση αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική, καθώς το 83% των εταιρειών πωλούν άνω του 80% των προϊόντων και των υπηρεσιών τους με πίστωση. Περίπου οι 8 στις 10 των εμπορικών συναλλαγών στην ΕΕ-27 διενεργείται με πίστωση και η μέση συνολική διάρκεια πίστωσης είναι σήμερα 45 ημέρες, ενώ η μέση καθυστέρηση πληρωμής, μετά τη συμφωνηθείσα ημερομηνία ανέρχεται σε περίπου 15 ημέρες. Το 98% του συνόλου των επιχειρήσεων έχει αντιμετωπίσει την περίπτωση της καθυστέρησης πληρωμής, ενώ το 76% των ταμειακών ροών όλων των επιχειρήσεων έχει επηρεαστεί αρνητικά.
Περίπου 8 στις 10 εταιρείες κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, ανέθεσαν σε εξωτερικούς συνεργάτες την είσπραξη απαιτήσεων
Βασίλης Κορκίδης
Οι επιχειρήσεις για να προστατευθούν από έλλειμμα στην ταμειακή ρευστότητα και να εξασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία της επιχείρησης, τα πιο συνηθισμένα μέτρα που παίρνουν, είναι να καθυστερούν τις δικές τους πληρωμές σε προμηθευτές και να προσφέρουν έκπτωση στους πελάτες τους για άμεση πληρωμή. Οι 7 στις 10 εταιρείες σταματούν τις παραδόσεις σε αγοραστές που καθυστερούν τις πληρωμές. Παράλληλα, εφαρμόζουν γραπτή πιστωτική πολιτική και γραπτές συμφωνίες συνεργασίας πριν την πώληση. Περίπου 8 στις 10 εταιρείες κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, ανέθεσαν σε εξωτερικούς συνεργάτες την είσπραξη απαιτήσεων.
Τα συνολικά οφέλη που προκύπτουν από την Ασφάλιση Πιστώσεων είναι: αύξηση των επικερδών πωλήσεων, αύξηση των επαναλαμβανόμενων πωλήσεων, μείωση της αναγκαιότητας πιστοληπτικού ελέγχου, μείωση των διαφωνιών και συγκρούσεων με τους πελάτες, εμπρόθεσμη είσπραξη απαιτήσεων και χαμηλό κίνδυνο επισφαλειών.
Οι ασφαλισμένες εταιρείες με Σύμβαση Ασφάλισης Πιστώσεων εξασφαλίζουν βελτιωμένες σχέσεις με Προμηθευτές, Τράπεζες και Πελάτες. Επιτυγχάνουν μεγαλύτερη διάρκεια πίστωσης από τους προμηθευτές τους κατά μέσο όρο τις 50 ημέρες, καθώς και μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης. Επίσης, η καλύτερη οικονομική κατάσταση των ασφαλισμένων επιχειρήσεων τις καθιστά περισσότερο ευέλικτες να επεκτείνουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα σε περισσότερες χώρες και διευκολύνεται η πρόσβασή τους σε νέες αγορές. Το συνολικό κόστος διαχείρισης του πιστωτικού κινδύνου και της διαχείρισης απαιτήσεων θεωρείται σχετικά χαμηλό ως προς τα συνολικά λειτουργικά έξοδα και τον ετήσιο κύκλο εργασιών μιας επιχείρησης. Οι περισσότερες ασφαλισμένες επιχειρήσεις αυξάνουν την ανταγωνιστικότητά τους και διασφαλίζουν ένα θετικό οικονομικό αποτέλεσμα. Στην παρούσα κατάσταση που αντιμετωπίζουμε χρειάζεται, αφενός να πεισθούν οι πιστωτικοί ασφαλιστές να μη μειώσουν μαζικά τις καλύψεις, διαφορετικά θα δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα, και αφετέρου πρέπει να καταλήξουν οι συζητήσεις σχετικά με το θέμα σε ένα ενιαίο σύστημα σε κοινοτικό επίπεδο.