Η ασφαλιστική βιομηχανία ήταν και είναι ακόμα περισσότερο τα τελευταία χρόνια ο βασικότερος στρατηγικός συνεργάτης των ιδιωτικών θεραπευτηρίων παγκοσμίως. Από την άλλη μεριά η ποιοτική προσέγγιση με εξειδικευμένα προϊόντα υγείας υιοθετώντας χαρακτηριστικά ελεύθερης βούλησης των ασφαλιστικών εταιριών, δεν μπορεί παρά να είναι συνδεδεμένη με τις κλινικές και τα κάθε είδους ιδρύματα υγείας ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Στους πολίτες δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν ενισχυτικά ένα ιδιωτικό πρόγραμμα υγείας ώστε να ισορροπήσουν ανάμεσα στη δημόσια ασφάλιση η οποία εξυπηρετεί τις βασικές τους ανάγκες ενισχυόμενοι με λύσεις που τους επιτρέπουν να έχουν ελευθερία κινήσεων σε θέματα ξενοδοχειακής υποδομής, επιλογής ιατρικού προσωπικού και εξειδικευμένης ιατρικής τεχνολογίας.
Τι σχέση υπάρχει σήμερα όσον αφορά τη συνεργασία αυτών των τριών;
Η συνεργασία με απευθείας τρόπο πληρωμής όλων των νοσοκομειακών εξόδων σε προγράμματα δύο ταχυτήτων της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, αποτελεί μία χρήσιμη για όλους όσο και καθιερωμένη τακτική εδώ και αρκετό καιρό. Τα νοσοκομειακά προγράμματα της ελληνικής αγοράς κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες. Αυτά που παρέχουν υπηρεσίες υγείας σε συγκεκριμένο δίκτυο νοσηλευτικών ιδρυμάτων (capitation ή τα κατά κεφαλή αποζημίωσης) και τα ανοιχτά προγράμματα ελεύθερης επιλογής με συμφωνημένες πολλαπλές συμβάσεις. Από την άλλη μεριά, είναι διαθέσιμα τα προγράμματα υγείας διεθνών ασφαλιστικών εταιριών τα οποία δίνουν μία ελευθερία κινήσεων προς όλες τις ιδιωτικές κλινικές χωρίς ως επί το πλείστον συμφωνημένες συμβάσεις για τις ιατρικές αμοιβές και τα νοσήλια.
Ποιο είναι το υπαρκτό θετικό πλαίσιο;
- Οι λύσεις εστιασμένων προγραμμάτων υγείας φιλικά διατεθειμένων σε ομάδες ανθρώπων που αντιμετωπίζουν χρόνια νοσήματα αποτελεί μία καινοτόμα παρέμβαση τα τελευταία χρόνια, διευκολύνοντας τη διεύρυνση και αυτού του ειδικού πελατολογίου.
- Η διεκπεραίωση από τα λογιστήρια των ιδιωτικών νοσοκομείων και της συμμετοχής του δημοσίου φορέα, μειώνει την ταλαιπωρία του πολίτη και παράλληλα εξασφαλίζει τον απευθείας εισπρακτικό έλεγχο.
- Οι πολλές λύσεις συνασφάλισης με οικονομικότερο ασφάλιστρο για τους πολίτες αποτελούν πλεονέκτημα για όλες τις εισοδηματικές τάξεις.
- Η ικανή τριμερής διαμεσολάβηση από εξειδικευμένους μεσίτες ασφαλίσεων του κλάδου προσδίδει στον εκκολαπτόμενο πελάτη το τρίπτυχο υπηρεσιών που χρειάζεται, ανεξαρτησία, εξειδίκευση και εμπεριστατωμένη πληροφόρηση, με παράλληλη on time καθοριστική εμπλοκή σε ενδεχόμενες αποζημιώσεις με τη χρήση και της τεχνολογίας.
- Το ξέσπασμα της πανδημίας έχει εντάξει πιο δυναμικά το ρόλο της απομακρυσμένης συνεργασίας μέσω των διαδικτυακών πλατφορμών (τηλεϊατρική) όπου αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους και την ταχύτητα των διαδικασιών. Αυτή η νέα μορφή προσέγγισης και εργασίας τόσο από μεριάς διαμεσολαβητών όσο και από μεριάς ασφαλιστικών εταιριών και εμπλεκομένων επαγγελματιών υγείας μπορεί να καταφέρει μία ξεκάθαρη οικονομία κλίμακος, η οποία είναι χρήσιμη για όλους, πελάτες, ασφαλιστικές εταιρίες, νοσηλευτικά ιδρύματα.
- Η ωρίμανση κατανόησης από μεριάς του κράτους για τον ενισχυτικό ρόλο και τη λύση που μπορεί να δώσει η ιδιωτική ασφάλιση στο εν γένει σύστημα υγείας, κινείται σε ικανοποιητικό επίπεδο.
Ποια είναι τα σημεία που πρέπει να προσεχθούν, να βελτιωθούν και μερικά να απαλειφθούν;
- Το εμπλεκόμενο προσωπικό το οποίο δέχεται την πρώτη κρούση για τη σωστή κατεύθυνση του ασφαλισμένου πολίτη δηλαδή τα call centers και τα λογιστήρια των νοσηλευτικών ιδρυμάτων επιβάλλεται να κατέχει μία πιο άρτια ενημέρωση στο γνωστικό αντικείμενο των συμφωνημένων συμβάσεων.
- Η βελτίωση της οργάνωσης και του εσωτερικού πλαισίου συνεννόησης τμημάτων αποζημιώσεων κλάδου υγείας, λογιστηρίων νοσηλευτικών ιδρυμάτων και ενδιάμεσων διαχειριστών εγκριτικού πλαισίου αποζημίωσης.
- Η υπεύθυνη στάση και γνώση σε βάθος των διαμεσολαβητών σε όρους προγραμμάτων υγείας και διαδικασιών αποζημιώσεων με σκοπό την επίτευξη έγκυρων συμβουλών και τη συνεννόηση, η οποία θα αναβαθμίσει τον πρωτεύοντα ρόλο του που πρέπει να κατέχει ο εξειδικευμένος μεσίτης ασφαλίσεων.
- Ο περιορισμός του φαινομένου, κυρίως στα μεγάλα και γνωστά ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα, όπου οι συνεργαζόμενοι γιατροί δεν επιθυμούν επ’ ουδενί λόγω να τεθούν υπό έλεγχο οι αμοιβές τους. Σ’ αυτό το κομμάτι, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, πρέπει και οι ασφαλιστικές εταιρίες να βελτιώσουν τους πίνακες αμοιβών όπως και να επιταχύνουν το πλαίσιο των εκκαθαρίσεων των αποζημιώσεων ή να προτείνονται λύσεις αναβαθμισμένων αμοιβών. Αυτό είναι ίσως από τα μεγαλύτερα προβλήματα που οδηγούν τους καταναλωτές στην ακύρωση των συμβολαίων τους.
- Η οριοθέτηση κάθετου θεσμικού πλαισίου από τις διοικήσεις των νοσηλευτικών ιδρυμάτων με βούληση επιβολής συμμόρφωσης του συνεργαζόμενου ιατρικού προσωπικού και των επισκεπτών ιατρών.
- Η ύπαρξη ενός και μοναδικού τιμοκαταλόγου κόστους νοσηλίων ανά κατηγορία κατατεθειμένου στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών για τους πελάτες χωρίς ασφαλιστήριο συμβόλαιο θα βοηθήσει ώστε τουλάχιστον να λειανθούν οι μεγάλες διαφορές στις συμφωνημένες συμβάσεις μεταξύ των ασφαλιστικών εταιριών.
Το περιθώριο ανάπτυξης της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας στη χώρα μας, όπου ο πολίτης δαπανά περίπου το διπλάσιο του εισοδήματος του, σε σχέση μ’ έναν Ευρωπαίο πολίτη, αντιλαμβάνεται κανείς ότι είναι εξαιρετικά εξελίξιμο.
Αν συνυπολογίσει κανείς ότι υπάρχουν τεράστια ποιοτικά περιθώρια ένταξης στην ελληνική ασφαλιστική βιομηχανία διαβαθμισμένων προγραμμάτων υγείας με χαρακτηριστικά ελευθερίας που διέπουν διεθνείς ασφαλιστικές συμβάσεις, παράλληλα με την προσαρμογή ειδικών καινοτόμων υπηρεσιών σε επίπεδο πρόληψης, θα αντιληφθεί τις προοπτικές ανάπτυξης που «κρύβει» ο κλάδος.