Άρθρο του κ. Δημήτρη Ζορμπά που δημοσιεύτηκε στο Broker’s Time 50*
*Ο κ. Ζορμπάς είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής
Ο κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου (Motor Insurance) είναι από τους πλέον σημαντικούς στην ασφαλιστική αγορά, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.
Το υψηλό μερίδιο αγοράς που έχει στη συνολική παραγωγή ασφαλίστρων και ο έντονα κοινωνικός χαρακτήρας του τον καθιστούν ιδιαίτερα σημαντικό. Για μία στιγμή μόνο να αναλογιστούμε τι θα συνέβαινε στην κοινωνία εάν η ασφάλιση αστικής ευθύνης οχημάτων δεν ήταν υποχρεωτική. Συνεπώς, αξίζει να επισημαίνουμε κάθε φορά την κοινωνική διάσταση του κλάδου, ιδιαίτερα σήμερα, που κορυφώνονται οι προσπάθειες για τη «σύλληψη» των ανασφάλιστων οχημάτων.
Το 2017 ήταν ένας ιδιαίτερος χρόνος για την ασφάλιση αυτοκινήτου στη χώρα μας. Για πρώτη φορά, τέθηκε σε ισχύ, έστω και με προβλήματα, ο ηλεκτρονικός έλεγχος ανασφάλιστων οχημάτων.
Τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, πραγματοποιήθηκε ο πρώτος έλεγχος για τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην πλήρη ταυτοποίηση των ανασφάλιστων, για τα οποία δεν ευθύνεται η ασφαλιστική αγορά, εν τούτοις το όλο αποτέλεσμα ήταν θετικό, καθώς ο στόλος αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 652.663 περίπου από την αρχή του χρόνου και σήμερα βρίσκεται στα 6.261.874 ασφαλισμένα οχήματα.
Υπολογίζεται ότι τα ανασφάλιστα -για διαφόρους λόγους και αιτίες- οχήματα μειώθηκαν σε 450.000! Και μόνο αυτό το γεγονός συνιστά επιτυχία της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς.
Όμως δεν επαναπαυόμαστε, καθώς θεωρούμε ότι τελικός στόχος πρέπει να είναι κανένα αυτοκίνητο ανασφάλιστο, και προς την κατεύθυνση αυτή θα συνεχίσουμε την προσπάθεια, έτσι ώστε οι έλεγχοι να αποτελέσουν μέρος της καθημερινής λειτουργίας του κράτους.
Παράλληλα, η Επιτροπή Αυτοκινήτων της ΕΑΕΕ έχει θέσει και ορισμένους άλλους στόχους, πάντοτε στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτικής της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος και με διττό σκοπό την ενίσχυση της προστασίας των ασφαλισμένων και τη βελτίωση της λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς.
Σημαντικό καθήκον για την ασφαλιστική αγορά είναι, για το επόμενο διάστημα, η επιβίωση του Επικουρικού Κεφαλαίου. Έχουν αναληφθεί οι κατάλληλες πρωτοβουλίες, με στόχο να επιτύχουμε μια οριστική ρύθμιση για τον ρόλο και τον χαρακτήρα του Επικουρικού Κεφαλαίου, στο πλαίσιο πάντοτε της ελληνικής και κοινοτικής νομοθεσίας. Επίσης, ένα ακόμη θέμα προτεραιότητας για την Επιτροπή Αυτοκινήτου είναι η περαιτέρω επέκταση του φιλικού διακανονισμού. Ως Επιτροπή Αυτοκινήτου, αλλά και ως Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, πιστεύουμε ότι ένα αποφασιστικό βήμα περαιτέρω βελτίωσης της ασφαλιστικής αγοράς και ενίσχυσης της θετικής εικόνας του θεσμού θα ήταν η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των ασφαλιστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο οχημάτων στο σύστημα άμεσου διακανονισμού (ΣΑΠ) ή φιλικού διακανονισμού, όπως είναι πιο γνωστό. Ο φιλικός διακανονισμός είναι μια πολύ επιτυχημένη πρωτοβουλία της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, έχει αγκαλιαστεί από τους ασφαλισμένους και θα μπορούσε, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να επεκταθεί στο σύνολο της αγοράς και να συμπεριλάβει όλες τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες στη χώρα μας, αλλά και τα υποκαταστήματα ξένων ασφαλιστικών εταιρειών και τις ασφαλιστικές εταιρείες που λειτουργούν με καθεστώς Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ).
Παράλληλα, θα πρέπει να επεκταθεί ο θεσμός για το σύνολο των περιπτώσεων ζημιών. Τέλος, η Επιτροπή Αυτοκινήτου της ΕΑΕΕ θα δώσει το επόμενο διάστημα ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή και της ελληνικής αγοράς στη διαδικασία διαλόγου που άνοιξε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την τροποποίηση της κοινοτικής οδηγίας για την ασφάλιση αστικής ευθύνης οχημάτων (2009/103/ΕΚ).